MITEN SUOJAUTUA NEGATIIVISUUDELTA?

Uncategorized Aug 08, 2019

Pirkko Heiske:

 

MITEN SUOJAUTUA NEGATIIVISUUDELTA?

 

Tunteiden syntymisen ketju:  todellisuus /havainto – ajatus/tulkinta – tunne.  Havainnoimme todellisuutta, ajattelemme ja tulkitsemme siinä olevia ilmiöitä, joiden nojalla meille syntyy tunne.  Tässä ketjussa voi syntyä virheitä: emme havaitse todellisuutta oikein, oma ajatuksemme ei liity siihen mitä havaitsemme, tulkinta on virheellinen.  Tulkinnan luoma tunne ei aina perustu objektiiviseen havaintoon, vaikka uskomme niin.

Tunteissa ei sinänsä ole hyviä tai huonoja, sopivia tai sopimattomia.  Kiukku voi olla perusteltu tunne, samoin kateus on luonnollinen reaktio aivan kuten rakkaus, myötätunto, ilo tai ylpeys. Tunteiden hyväksyttävyys on eri asia kuin käyttäytyminen tunteen ohjaamana.  Vaikka kiukku, kateus tai vaikka seksuaalinen kiinnostus ovat tunteina oikeutettuja, käytöstä...

Continue Reading...

OMA-ALOITTEISUUTTA KUNTOUTUJALLE!

Uncategorized Aug 08, 2019

Pirkko Heiske:

 

OMA-ALOITTEISUUTTA KUNTOUTUJALLE!

Asiakas haluaa palvelua silloinkin, kun hän voisi toimia itse. Tämähän on palvelutalo, sanoo vanhus. Palvelustahan teille maksetaan, hän sanoo työntekijälle. Kuntoutettava ei halua tehdä harjoituksia itsekseen. Mitä voi kuntouttaja tehdä, kun kuntoutettava ei halua harjoitella oma-aloitteisesti?

Koulutuksessa oli läsnä kuntoutustyöntekijä, joka kertoi, että hänen asiakkaansa saa vuosittain maksettuna kaksikymmentä fysioterapiakäyntiä, mutta haluaisi yhteiskunnalta maksetun käynnin joka viikolle. Kun kuntoutettava ei saa, mitä haluaa, hän tekee valituksia, ja käyttää valitustien läpikäymiseen paljon aikaa ja voimaa. Fysioterapeutin mielestä asiakas ei todellakaan tarvitse enempää kuin nämä kaksikymmentä kertaa vuosittain, ja hän voisi tehdä harjoituksia...

Continue Reading...

PETTYNYT TYÖNTEKIJÄ

Uncategorized Aug 08, 2019

Pirkko Heiske

PETTYNYT TYÖNTEKIJÄ

 

 

Synkkä tapaus

Eräässä sosiaalitoimen koulutuksessa oli keskellä joukkoa eräs kovin ärhäkän ja valittelevan tuntuinen nainen.  Keski-ikäinen, ihan sievän näköinen nainen, tukka pystyssä ja selvärajaiset silmälasit silmillä.

”Ei asiakkaan hyvä kohtaaminen mitään auta”, hän sanoi. ”Ihmiset ovat vain ikäviä, kun he haluavat olla ikäviä”.

Yritin vastata hänen esimerkkiinsä työntekijää mitätöivästä yksinhuoltajaäidistä, Asiakkaan mielestä ainoa hyvä työntekijässä oli hyvin lakatut kynnet ja hyvä huulipuna, ammattitaidosta ei tietoakaan.  Asiakas oli ollut tosi moittiva.

Kun keskustelu jatkuu, osoittautuu, että työntekijällä on paljon kokemusta.  Se on hänen...

Continue Reading...

TERVE VAI KIPEÄ TYÖYHTEISÖ?

Uncategorized Jun 21, 2019

FK, työyhteisökehittäjä Pirkko Heiske:

 

 

TERVE VAI KIPEÄ TYÖYHTEISÖ?

Työntekijän roolit työyhteisön kehittämisessä

 

 

MIKSI JÄRKEVÄT JA MUKAVAT IHMISET VOIVAT KÄYTTÄYTYÄ RYHMÄSSÄ HUONOSTI?

Ihminen ei aina käyttäydy työyhteisössä järkevästi ja mukavasti. Yhteisö voi toimia terveesti ja työkeskeisesti, mutta aina ei näin ole. Yhteisössä ehkä vähätellään toisten ammattitaitoa tai pantataan tietoa, etsitään virheitä ja nimetään syntipukkeja. Yhteisössä ehkä juorutaan, puhutaan pahantahtoisesti tai valitellaan koko ajan. Joku ehkä päätyy mykkäkouluun ja joku kiusaamaan työtoveria. Miksi?

Huonoa käytöstä voidaan sanoa kehittymättömäksi käyttäytymiseksi.  Se ei vastaa...

Continue Reading...
Close

50% valmis

Maksuton tapauskuvaus

Tilaa tästä sähköpostiisi tapauskuvan hankalan asiakkaan onnistuneesta kohtaamisesta.